Studiet HR- og lønnsmedarbeider
Operativt HR-arbeid krever en kombinasjon av dybdekompetanse innenfor HR (Human Resources) og lønn, og HR- og lønnsmedarbeideren må kunne se sammenhengen mellom godt personalarbeid, lønn og regnskap. I tillegg til å kunne behandle lønnstransaksjoner og gjennomføre lønnskjøringer vil HR- og lønnsmedarbeideren være saksbehandler i løpende personalarbeid knyttet til eksempelvis lønnsspørsmål, sykdom, ferie og pensjon, og rådgiver i saker som gjelder disponering av menneskelige ressurser, ansettelser, kompetanse- og medarbeiderutvikling samt HR-strategier og organisering. Arbeidslivsjussen, herunder arbeidsrett, likestilling og diskriminering, er godt fundament for å kunne løse mange av de praktiske oppgavene som normalt tillegges en HR- og lønnsmedarbeider. Det vil være fokus på etiske problemstillinger. Som HR- og lønnsmedarbeider vil du jobbe både med ledelsen og de ansatte i virksomheten.
Du kan bygge på denne utdanningen med ett semester med forypning i HR, og bli HR-konsulent med 90 studiepoeng. Les mer om HR-konsulent utdanningen på denne linken.
Studiets innhold og oppbygging
For å bli en komplett HR- og lønnsmedarbeider kreves det at du både har oversikt og breddekompetanse innenfor fagområdet, og dybdekompetanse på mer spesifikke tema. Utdanningen er delt i to hoveddeler: Lønn og HR. Lønn behandles i første semester, men det i andre semester fokuseres på HR-området. Du vil dermed få kompetanse både til å løse de løpende og daglige oppgavene som tillegger en HR- og lønnsmedarbeider, samt kunnskaper for å kunne delta i og jobbe med mer spesielle og prosjektlignende oppgaver knyttet til for eksempel medarbeiderutvikling, omorganiseringer og HR-strategier.
For å forstå sammenhengen mellom lønns- og regnskapsarbeid vil du få en introduksjon til regnskapsfaget. Regnskapsfaget har primært fokus på lønnsrelaterte føringer innenfor regnskapet. Eksempler på dette er behandling av MVA relatert til lønnsområdet, avstemming av A-melding, dokumentasjon og praktisk bokføring av lønnsposter. Du vil kombinere praktisk oppgaveløsning med teori og anvendelse av lov- og regelverk tilknyttet ulike områder innenfor lønn og lønnsføring. Du vil lære håndtering og føring av lønn og naturalytelser i henhold til aktuell lovgivning og tariffavtaler. Du vil videre jobbe praktisk med temaer som sykepenger, dagpenger, pensjon, timeregistrering, reiseregninger og A-melding. Gjennom den praktiske opplæringen benyttes digitale ressurser for oppslag (Lovdata og Sticos etc.). I tillegg anvender du lønnssystem, regnskapssystem og Excel. Emnet Praktisk lønnsarbeid omhandler også rapportering til Altinn, periodisering og avstemming av lønnsdata, håndtering av persondata i forhold til GDPR (personvernlovgivningen), etikk, kundebehandling og kommunikasjon.
Skatt er et eget fagområde og omhandler håndtering av skattepliktige inntekter, fradragsberettigede kostnader samt håndtering av innleide næringsdrivende versus lønnsmottakere. En HR- og lønnsmedarbeider må også ha tilstrekkelig kompetanse tilknyttet årsavslutning/avstemming som rapportering, klargjøring til årsregnskap og årsavstemming, sammenstillingsoppgaver og årsavstemming.
Personaladministrasjon er et omfattende emne der relevante personalspørsmål behandles. Temaene strekker seg gjennom arbeidstakerens mulige «livsløp», fra rekruttering, ansettelse, avlønning og arbeidsavtaler, via medarbeidersamtaler, permisjon, ferieavvikling og sykdom, til oppsigelse, permittering og avskjed. Vi vil også jobbe med problemstillinger knyttet til omorganisering og nedbemanning, arbeidsmiljø og arbeidsmiljøundersøkelser samt krisehåndtering og beredskapsplanlegging. For å sikre gode og juridisk forsvarlige prosesser i personalsaker vil du også lære saksbehandlingsregler og -metode.
I støtteemnet Juss i arbeidslivet vil vi fokusere på lov- og regelverket som regulerer norsk arbeidsliv. I tillegg til en grundig gjennomgang av relevante paragrafer i arbeidsmiljøloven vil vi jobbe med HMS (Helse, Miljø og Sikkerhet) og krav til handlingsplaner og opplæring. Du vil bli godt kjent med Lovdata.
Arbeidslivets aktører og prosesser innbefatter hovedsammenslutningene som LO og NHO, men også andre viktige aktører du må kjenne til, slik som for eksempel NAV og Arbeidstilsynet. De interne funksjonene, som verneombud, tillitsvalgte og ansattrepresentanter, med deres rettigheter, ansvar og oppgaver, vil bli gjennomgått.
Du vil få jobbe med HR-strategier og organisering, noe som vil gi deg innblikk i HR-ledelse og roller, ulike organisasjonsformer og hvordan organisasjonskultur oppstår og utvikles. Vi vil også komme inn på IA (Inkluderende Arbeidsliv), prinsipper for lederutvikling, kompetanseutvikling, lønnspolitikk og personalpolitikk som kan ligge til grunn for ulike stillingsstrukturer. En virksomhets miljøprofil og bærekraft er også tema.
Utdanningens emner, sammenhengen mellom emnene og progresjon, vil på en god måte gradvis utvikle den kompetansen som en HR- og lønnsmedarbeider skal ha.