Kunnskaper
Kandidaten
- har kunnskap om reiselivsrelaterte begreper
- har kunnskap om utviklingstrekk, teknologi og prissetting innenfor reiselivet samt prosesser for å utvikle lønnsomme og bærekraftige reiselivsprodukter
- har kunnskap om organisasjonsformer for reiselivsbedrifter, samt prinsipper og lovverk for nyetablering og krav til forsvarlig drift
- har kunnskap om digitale reiselivsressurser og verktøy for kartlegging av destinasjoner, markedsføring, sosiale medier og booking
- har innsikt i lov- og regelverk, standarder, avtaler og krav til kvalitet relevante for reiselivsnæringen
- har kunnskap om hvordan kultur, verdier og normer påvirker reiselivspolitikk og -utvikling samt positive og negative faktorer innenfor bærekraftig reiseliv
- har kunnskap om ulike målgruppers særtrekk, kulturforskjeller, forbrukeratferd, preferanser og prissensitivitet, og hvilke reiselivsprodukter som kan møte de ulike behovene
- har innsikt i hva et kvalitetsmessig godt reiselivsprodukt er
- har innsikt i betydningen av god og personlig service i reiselivet
- har kunnskap om reiselivsbransjen, til yrkesfeltet samt roller og eierstrukturer, nasjonalt og internasjonalt
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap og forstår reiselivsbransjens betydning i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv, lokalt, nasjonalt og internasjonalt
- har kunnskap om reiselivsnæringens betingelser og bidrag til bærekraftig destinasjonsledelse og besøksforvaltning
- har kunnskap om natur og opplevelsesbasert reiseliv.
Ferdigheter
Kandidaten
- kan anvende faglig verktøy og uttrykksformer som er relevante for reiselivet
- kan anvende faglig kunnskap i møte med kunden og i praktiske og teoretiske problemstillinger i arbeidet med å utvikle, markedsføre og kvalitetssikre reiselivs- og opplevelsesprodukter
- kan anvende funksjonaliteten i relevante kommunikasjons- og informasjonsverktøy samt bookingsystemet Amadeus
- kan finne og anvende relevant informasjon, abonnementsordninger og digitale ressurser i arbeidet med å utvikle reiselivsprodukter
- kan kartlegge kunders ønsker og behov, og på den bakgrunn sette sammen og prissette individuelle og gruppebaserte reiselivsprodukter og events
- formidle naturbaserte opplevelsesprodukter digitalt og verbalt
Generell kompetanse
Kandidaten
- har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper i reiselivsnæringen
- har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av yrket med respekt for individets og gruppers ulikheter, verdighet og integritet
- kan utvikle, pakketere og selge reiselivsprodukter etter utvalgte gruppers behov herunder reisearrangørvirksomhet
- kan bygge relasjoner med fagfeller i reiselivsbransjen gjennom konstruktivt samarbeid og gjensidig respekt
- kan utvikle reiselivsprodukter og -tjenester og arbeidsmetoder av relevans for reiselivet
- kan reflektere over og diskuterer profesjonalitet, etiske problemstillinger og perspektiver på bærekraft innenfor reiselivssektoren
- kan planlegge og gjennomføre ulike prosjekter individuelt og i team