Nettstudier
|
Oslo
Dynamisk kompetanseledelse
HR og Juss
Emnet Dynamisk kompetanseledelse gir deg avansert innsikt i hvordan organisasjoner kan utvikle, lede og utnytte kompetanse i en stadig skiftende virkelighet. Du lærer både strategiske og dynamiske tilnærminger til kompetansearbeid, med fokus på å skape lærende organisasjoner. Emnet kombinerer teoretisk forståelse med praktiske verktøy for moderne kompetanseledelse.
Kompetansebegrepet
- Definisjoner og avgrensninger
- Kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
- Kompetansemobilisering
- Seks perspektiver på kompetanse
- VRIO-analyse (Verdifull, Sjelden, Vanskelig å imitere, Organisert for utnyttelse)
Strategisk kompetansestyring
- Strategisk kompetanse vs. dynamisk kompetanse
- Enkel modell for strategisk kompetansestyring
- Kompleks modell for strategisk kompetansestyring
- Ulike roller i kompetansearbeidet
- Kobling mellom virksomhetsstrategi og kompetansemål
- Gapanalyse: nåværende vs. ønsket kompetanse
- Utvikling og implementering av kompetansetiltak
- Evaluering av kompetanseinvesteringer
- Kritikk av det strategiske perspektivet
Dynamisk kompetanseledelse
- Definisjon og kjennetegn ved dynamisk kompetanseledelse
- Arbeidsoppgavene som læringsarenaer
- Forutsetninger for læring i arbeidet
- Evaluering av dynamisk kompetanseutvikling
- Betingelser for å lykkes med dynamisk kompetanseledelse:
- Relevant informasjon: kommunikasjon ovenfra og ned, på tvers og nedenfra og opp
- Tilstrekkelig tid og rom: lederens rolle, refleksjon og læring, samhandling og innovasjon
- Riktig klima: støtte (inkl. didaktisk relasjonsmodell), trygghet, mangfold
Balansert kompetansearbeid
- Valg av riktig tilnærming til ulike kompetanseutfordringer
- Modell for balansert kompetansearbeid
- Integrering av strategiske og dynamiske perspektiver
- Situasjonstilpasset kompetanseledelse
Teknologisk støtte i kompetansearbeidet
- Learning Management Systems (LMS) i det norske markedet
- Funksjonalitet og muligheter i moderne LMS-løsninger
- Gamification som verktøy i kompetanseutvikling