Hopp over navigasjon Norges Fagakademi

Retningslinjer for bruk av kunstig intelligens for studenter ved Norges Fagakademi

Innledning

Kunstig intelligens er i ferd med å bli en naturlig del av arbeidslivet i de fleste bransjer. Ved Norges Fagakademi ønsker vi å forberede våre studenter på denne virkeligheten ved å integrere KI-verktøy i utdanningen på en fornuftig og gjennomtenkt måte. Samtidig er det avgjørende at bruken av slike verktøy bidrar til å heve kompetansen hos våre studenter. Vi ønsker at våre studenter skal utvikle fagkompetanse, få gode problemløsningsevner og kritisk tenkning som de kan ta med seg inn i arbeidslivet. Disse retningslinjene gjelder for alle utdanninger og vurderingsformer som benyttes ved Norges Fagakademi.

Våre krav til selvstendig arbeid

Kravet om selvstendig arbeid handler om studentenes intellektuelle innsats og ikke hvilke verktøy de bruker. Det er forskjell på å bruke et verktøy og å la verktøyet gjøre jobben. Du kan bruke KI som et effektivt hjelpemiddel, så lenge du er den som styrer prosessen, tar de faglige valgene og former sluttproduktet selv.

Noen eksempler på grenser mellom selvstendig og ikke selvstendig arbeide

Selvstendig arbeidIkke selvstendig arbeid
Du skriver et utkast, får forbedringsforslag fra KI, og velger selv hva du brukerDu ber KI skrive besvarelsen og leverer med minimale endringer
Du bruker KI til å forstå et konsept, deretter skriver du din egen forklaringDu kopierer KI-ens forklaring direkte inn i besvarelsen
Du ber om strukturforslag, vurderer det kritisk, og tilpasser til ditt innholdDu ber KI skrive rapporten avsnitt for avsnitt

Våre grunnprinsipper i forhold til KI bruk under utdanningen

  • Du skal selv eie arbeidet ditt.
    • Uansett hvilke verktøy du benytter, er du fullt ut ansvarlig for alt du leverer. Dette betyr at du må forstå innholdet, kunne forklare valgene du har gjort, og stå inne for det faglige. Dette gjelder også dersom dere arbeider i grupper.
  • Læring kommer først.
    • KI-verktøy skal brukes på måter som styrker din læringsprosess, ikke erstatter den. Et godt sluttprodukt har liten verdi hvis du ikke har utviklet kompetansen underveis.
  • Ærlighet og åpenhet.
    • Du skal alltid være ærlig om hvordan du har arbeidet, inkludert hvilken rolle KI har spilt i prosessen.

Hva du kan bruke KI til?

KI-verktøy kan være verdifulle hjelpemidler når de brukes riktig. Her er eksempler på fornuftig bruk:

  • Å forstå fagstoff bedre.
    • Du kan be et KI-verktøy forklare vanskelige begreper, gi eksempler, eller presentere et tema fra ulike vinkler.
  • Å komme i gang.
    • Hvis du står fast, kan KI hjelpe deg med idémyldring, strukturering av tanker, eller forslag til hvordan du kan angripe en problemstilling.
  • Å forbedre språk og struktur.
    • Etter at du har skrevet et utkast selv, kan du bruke KI til å få tilbakemelding på språk, flyt og oppbygning.
  • Å teste din egen forståelse.
    • Prøv å forklare et tema for KI-verktøyet og be om vurdering av forklaringen din.
  • Å utforske ulike perspektiver.
    • Be om motargumenter, alternative løsninger eller andre innfallsvinkler til en problemstilling.

Husk imidlertid at faglærer kan når som helst stille spørsmål om arbeidet ditt. Du må kunne forklare innholdet, begrunne valgene dine og svare på oppfølgingsspørsmål. Manglende forståelse for eget arbeid vil påvirke vurderingen.

Vær kritisk til KI-generert innhold

KI-verktøy kan gi svar som høres overbevisende ut, men som er faktisk feil, utdaterte eller misvisende. Verktøyene kan også «hallusinere», det vil si presentere oppdiktet informasjon som om det var fakta, ofte på en veldig troverdig måte.

Du har selv ansvar for å:

  • Kontrollere fakta mot pålitelige kilder
  • Vurdere om faglige påstander er korrekte
  • Være skeptisk til referanser og kilder KI oppgir (disse kan være fiktive)
  • Ikke stole blindt på KI-ens vurderinger eller anbefalinger

Kritisk vurdering av kilder og informasjon er en har alltid vært viktig og KI-verktøy bidrar til at dette nå er enda viktigere.

Du skal dokumentere din KI-bruk

Når du har brukt KI-verktøy i arbeidet med en innlevering eller oppgave, skal du opplyse om dette. Dokumentasjonen trenger ikke være omfattende, men skal gi faglærer innsikt i hvordan verktøyet ble brukt.

Inkluder:

  • Hvilket verktøy du brukte
  • Hva du brukte det til
  • Hvordan du bearbeidet eller bygget videre på det du fikk

Dette kan gjøres som et kort avsnitt til slutt i oppgaven eller som et enkelt vedlegg. Åpenhet om KI-bruk er ikke negativt – det viser profesjonalitet og at du forstår arbeidsprosessen din ved vurderingen.

Personvern og informasjonssikkerhet

Vær oppmerksom på hva du deler med KI-verktøy. Du skal ikke legge inn:

  • Personopplysninger om deg selv eller andre
  • Konfidensiell informasjon fra praksisplasser eller arbeidsgivere
  • Materiale du ikke har rettigheten til å dele

Informasjon du deler med KI-verktøy kan bli lagret og brukt til å trene fremtidige modeller. Du skal behandle disse verktøyene som offentlige kanaler.

 

Norges Fagakademi
Endret: Desember 2025